הז'אנרים
כל הז'אנרים

דרג ספר זה מתוך 5
5 דירוגים
4
ממוצע
1
1
2
0
3
0
4
1
5
3
0
התנועה אל היסודות
טל רביד
39 

התנועה אל היסודות

טל רביד

דרג ספר זה מתוך 5
5 דירוגים
4
ממוצע
1
1
2
0
3
0
4
1
5
3
0
39 
39 
גודל (עמ'): 67
מו"ל: מדף ליוגה

תקציר

במבחן הניסיון והזמן הוכיחה היוגה את יכולתה לשפר את איכות חייהם של מתרגליה כמו גם לתמוך בתהליכי החלמה גופניים, נפשיים ורוחניים. ספר זה מאפשר לכל מי שרוצה ללמוד ולתרגל יוגה, לעשות כן בכוח רצונו, השקעתו והתמדתו ומציע תוכנית לאימון גופני ביוגה אותה ניתן ליישם באופן עצמאי. טל רביד, יוגה תרפיסט ומורה מנוסה מלמד יוגה כגישה לחיים וכפילוסופיה יישומית ומתמחה בהתאמתה של היוגה לצרכיהן של אוכלוסיות מגוונות. טל למד יוגה בבית הספר הוותיק בעולם שבמומביי הודו כמו גם במוסדות לימודיים ואקדמיים בולטים נוספים בישראל ובחו"ל. ספרו "בין הנשימות - אפשרות של יוגה" פורסם ביולי 2014.
ספרו של טל רביד הוא תרומה של ממש לספרות העברית בנושא היוגה. בלב הספר תפישתו את עולם היוגה כסוג של הומניזם יישומי שעיקרו שילוב בין יישום היוגה בחיי היומיום כפילוסופיית חיים, ולבין תרגול של אסנות, כלומר תנוחות יוגיות. המחבר מציג את לב השיטה כהשקטת הנפש או תנודות התודעה (מנס בסנסקריט, מיינד באנגלית) כאשר זאת מעוגנת באתיקה היוגית שעיקרה עשרה עקרונות וביניהם אי אלימות, אמירת אמת ואי-צבירה. הוא עושה חיבור ראוי בין אסכולת היוגה הקלאסית לקלאסיקה ההודית הבהגווד גיטא, וטוען בצדק כי את עקרונות היוגה יש לקיים במסגרת התרבות אותה מטווה הבהגווד גיטא שעיקרה פעולה נטולת זיקה לפירותיה.
ד'ר איתמר תאודור, אוניברסיטת חיפה
המשך קריאה
  • ISBN: 978-965-7675-01-4
  • גודל (עמ'): 67
  • מו"ל: מדף ליוגה
  • יצא לאור ב-: 22/04/2015
  • שם המחבר: טל רביד
  • זמין להשאלה: כן

המפגש הראשון שלי עם יוגה היה קצת אחרי גיל שלושים, במהלכו של משבר אישי מטלטל ומערער.

הייתי חולה, עצוב ומודאג ושעורי היוגה היו עבורי גלגל הצלה.

איני יודע מה יצר את האהבה ואת החיבור; אישיותו של המורה, הנזקקות שלי או רוח היוגה.

לא קראתי אז הגות ופילוסופיה, התקבלתי לשיעורים במצב בו הייתי ותרגלתי פעמיים בשבוע סדרה שכללה תנוחות, תרגילי נשימה והרפיות שחזרו על עצמן מדי שיעור.

אחרי מספר חודשים של הפגנת רצינות מצידי, הכין לי המורה קלטת לתרגול עצמי ובה כמה תנוחות בסיסיות לאימון בבית ובקשה מוקלטת בקולו, להתמיד, להתמיד ולהתמיד.

הפכתי להיות תלמיד שקדן, מתאמן ברציפות מדי יום, פחות או יותר באותה השעה. שומר על התרגול באדיקות ובקפדנות.

הופתעתי למצוא את עצמי נרגע ומתנחם מאימון יוגה החוזר על עצמו.

התפלאתי מהיכולת שהתפתחה בי ליהנות מאותו הדבר שוב ושוב, משגרה שנסכה בי בטחון, יציבות ושלווה, שבנתה בתוכי מקום פנימי, אליו רציתי ללכת ושבו רציתי לשהות, כלומר "לעשות" יוגה.

התהליך היה מנוגד לאופיי ולאישיותי, כפי שהכרתי ותפסתי את עצמי עד כה; תמיד רודף אחרי עניין נוסף, משתעמם בקלות, עובר מדבר לדבר, מסרב להתמיד ולהתמסר, מכור לשינויים, אתגר וריגושים.

וכאן, ביוגה, אותו האימון, יום אחרי יום ברציפות, ללא הפסקה.

עם השנים למדתי והעמקתי, בישראל ובהודו, במרכזים ליוגה ובאקדמיה.

פגשתי מעט את ההגות היוגית, מרחיבת הדעת והלב, את הפילוסופיה ואת הגישה המעשית לחיים אך לצד כל הידע נותרתי אוהב מושבע, מתמיד ומאמין בחוויה הבסיסית של האימון הפשוט, החף ממושגים ומתיאוריות. אימון אליו אני משתדל לגשת בכל פעם מחדש עם ראש פתוח ובתולי כשל מתחיל.

מבקש את השגרה השלווה שהמחשבות מתעדנות בה, לעיתים כמו נמוגות במהלכה אל תוך עצמן ולעיתים מתחדדות, מתמקדות ומעוררות ידיעה שבאה כמו משום מקום.

עם השנים התוודעתי אל היוגה אינסטיטיוט שבהודו, המוסד הוותיק בעולם ללימודי יוגה, שפועל בצניעות ובפשטות כבר שנים רבות בשכונת סנטה קרוז שבפאתי מומביי והקפדתי לנסוע וללמוד שם בכל הזדמנות.

המפגש עם האנשים שהיוגה היא חייהם, הצפייה באורחותיהם, באופן שבו הם מעבירים את יומם, בדרך שבה הם מתמודדים עם בעיותיהם, קשייהם ואתגריהם - ממלאת אותי באמונה בדרך היוגה ובכמיהה להפכה לנוכחת בחיי שלי.

בסיוע מוריי, אך לא פחות מכך הודות לנסיבות החיים, על האנשים, האירועים וההתרחשויות המהווים אותם, הפכה היוגה עבורי להכרח שאינו רק אימון של שעה ביום, כי אם השאיפה שיהא זה היום עצמו.

יוגה כגישה כוללת לבריאות, יחסים, משפחה, עבודה, פנאי, תזונה. יוגה כעוגן פסיכולוגי. יוגה כהלך רוח פנימי.

ספר זה הינו פרי הלימוד שהעבירו לי מורי יוסי כהן עשהאל מחיפה, ישראל ומוריי מהיוגה אינסטיטיוט שממומביי, הודו. הם, יחד עם מנחים ומורים נוספים אותם פגשתי במרוצת הדרך הפכו את היוגה ליצירה חיה, נושמת ובועט בתוכי.

תודתי נתונה להם מכל לב והיא ענקית ונצחית.

מבוא

החיים המודרניים כרוכים בתנועתיות, בעשייה מואצת, בקצב תזזיתי, מהיר וסוער ובחתירה מתמדת לעוד ועוד הישגים, הצלחות ומימוש של סיפוקים.

מתח, עייפות ואי-שקט הם תוצרי הלוואי הלא מפתיעים של אורח חיים זה.

היוגה מציעה טכניקות לחידוש האנרגיות, מרחב לשיפור ההרגשה, זמן קסום למפגש אינטימי, ארגז כלים לחיזוק הבריאות.

האימון הגופני ביוגה מתאים לכל אחד, אין צורך בהכנות מיוחדות, בציוד או בביגוד ואין הוא מחייב הוצאה כספית.

יוגה היא מגמה עממית, מתנת הטבע וכל מי שיש לו מעט רצון יכול להרוויח ממנה.

השקעה באימון אישי ביוגה תהיה אחת ההשקעות המשתלמות בחייך.

אולם אין זה מספיק לקרוא על כך, כי אם לנסות ולהתנסות בהתמדה.

מחקרים מודרניים מבוססים מציגים באופן עקבי ומובהק את התועלת הרבה שיש לאימון הפיסי ביוגה ואת השפעותיו המיטיבות על הבריאות הגופנית והנפשית.

אימון רציף וקבוע ביוגה הינו אמצעי מניעתי מובהק ומסייע דומיננטי לתהליכי ריפוי, החלמה ושימור1.

1

*Balasuramaniam et al, Frontiers in Psychiatry, 1/2013, Art.117, Lausanne, Switzerland

*Lamb Trisha, Health Benefits of Yoga, www.iayt.org, IYAT 2004, AR, USA

*Nicole Culos-Reed et al, Yoga and Cancer Interventions, Evidence-Based Complementary Medicine, Vol 2012, Art. 642576, Hindawi, CA, USA

*Ornish Dean, Program for reversing heart disease, p.134-155, 312-338, Ivy Books 1990, NY, USA *Yogapratap Swami, Exploring Yoga and Cancer, Yoga Publication Trust 2009, Bihar, India

*Yogendra Jayadeva Hansa, How to Reverse Heart disease the Yogic way, TYI 2004, Mumbai, India

לעבודות בנושא מצטרפות עדויות של תלמידי יוגה רבים מרחבי העולם המדווחים על תחושות של חיות וחיוניות, רווחה ובריאות שהם חווים משבחרו לשלב אימון יוגה בשגרת חייהם.

יוגה עושה טוב, תומכת, מרגיעה ומנחמת, מהפעילויות שנעים לבלות בהם ועימן את הזמן.